כוח הזהב של יואב
איך נוכל לעזור לילדנו למצוא את הכוח הפנימי שלהם ולהתגבר על קשיים ואתגרים.
שיחה עם מיכל בן דוד מחברת הספר "כוח הזהב של יואב"
שיחה עם מיכל בן דוד מחברת הספר "כוח הזהב של יואב"
את הסופרת מיכל בן דוד, הכרתי כשעבדתי בערוץ הילדים, היא היתה עורכת תוכן באתר ואני אחראית על המסחור. מאז עברו הרבה שנים אבל נשארנו חברות טובות. כל אחת מאיתנו עשתה שינוי משמעותי בחייה שהביא אותה למקום טוב יותר.
הזמנתי את מיכל לראיון וידאו אצלי על ספרה "כוח הזהב של יואב" הנמכר אצלנו בחנות האון ליין. זהו ספר ילדים שהיא כתבה שאהוב עלי ועל יהב במיוחד. עבור הדס הבת של יעל שעובדת איתנו בצוות "נתת קבלת"! זהו הספר האהוב ביותר והיא מדקלמת אותו לאמא שלה...
דרך הספר מיכל מבקשת לעשות טוב לעולם ( ולכן אני כל כך מתחברת) ולהפיץ שיטה קלה ונגישה לנו ההורים להעצים את הילדים ולאפשר להם להבין כמה חוזקות יש להם וכמה הם מסוגלים להשיג בעצמם ולא להסתכל על מה שאין להם או מה שהיו רוצים. הספר מלמד את הילדים כיצד להתחמק מהמחשבות של "אמרו עלי כך וכך אז בטח אני כך" ,ולהתחבר לכוחות הפניימיים ולעוצמות הפנימיות ולהוציא אותם החוצה.
הספר הוא סיפור ילדים רגיל . המסרים הם ברובד הנסתר.
את הראיון עם מיכל ערכתי מהחדר של יהב ליד הספרייה שלו. יש לי בבית המון ספרים , בעיקר ספרים של ילדים. אנחנו אוהבים ספרים , בעיקר כאלו המאפשרים לילדים להבין את החוזקות והכוחות הפנימיים שלהם.
מיכל מספרת כי השינוי בחייה החל לאחר שנולדו ילדיה. היא עבדה, כאמור, בערוץ הילדים , עברה משם לערוץ האופנה ואז נולדו ילדיה. מעולם דינמי של עבודה בטלויזיה היא בחר להתחבר לאחת האהבות הגדולות שלה ולמדה הוראה. מיכל עברה להיות מחנכת בגני ילדים והתחילה להתחבר לעולם הנפלא של עולם הילדים. מיכל מספרת כי מתוך סיטואציה שהיתה לה עם עילאי הבן הבכור שלה, היא החליטה לכתוב את הספר " כוח הזהב של יואב".
מהו כוח הזהב של יואב ?
"כוח הזהב זהו הכוח הפנימי שיש לכל אחד מאיתנו. מחשבה שאנחנו חושבים על עצמנו ואנו פועלים לפיה. בספר יואב חווה סיטואציה לא נעימה בגן . קוראים לו פחדן בגלל שהוא פוחד מהחבורה של הילדים המקובלים. הוא חוזר לאמו הביתה ואומר לה שהוא מדמה את עצמו לחתול. מרגיש קטן ומסכן ותינוק והיא במקום להתחבר למקום הנמוך שלו ולהזדהות עם הקושי מראה לו איך בפעולות שהוא עושה כל יום הוא בעצם מתנהג כאריה בחבורה. הילד שמוביל את כל הילדים ומראה להם עד כמה הדבר הזה אפשרי.
האם לקחה את אותה סיטואציה בעייתית והאירה אותה באור שונה. בהמשך הסיפור, יואב נתקל בעוד שתי סיטואציות מול ילדים בגן ובחוג, ורואים איך התפיסה שלו לגבי עצמו משתנה ומכך גם התגובות שלו לאירועים משתנות".
ייש לנו לעיתים את הקול הפנימי שלנו המתקשה וצגמד את עצמנו מול הקשיים שמציבה לנו הסביבה החיצונית. יואב מגיע עם זה לאמא. ואמו חיזקה את הדברים האחרים אצלו . כמו מה למשל?
"האם חיזקה את העובדה שהוא לא מתנהג לפי מה שאותה חבורה היתה מצפה ממנו להתנהג. יש משחק בגן בו מפחידים את כולם ובעקבות זה ילדים שהפסיקו להתגלש במגלשה חוץ מיואב. אמו אומרת לו : "ראה אתה דווקא ממשיך להתגלש במגלשה ולמרות הכל ומראה לילדים שהמפלצת שהילדים פוחדים ממנה, שהיא לא באמת קיימת" . זה הופך אותך לאריה בחבורה, לזה שמנהיג, שמתווה דרך אחרת, שפותחת את הדרך ליתר הילדים . ובאמת, בהמשך הסיפור כשהוא מבין שהוא לא תינוק והוא לא פחדן והוא מפסיק להאמין באמונות המקטינות האלו גם יתר הילדים מגיבים בהתאם ומצטרפים אליו למשחקים שהוא הציע".
מאיפה נולד הסיפור?
"יום אחד הבן שלי עילי חזר מהגן , בן 5. הוא היה מאוד עצוב וכמו כל אמא ניסיתי לדובב אותו והוא לא ממש שיתף פעולה , לקחתי את אותה סיטואציה וניסיתי להראות לו את נקודות החוזקה שלו . איך הוא מתנהג בצורה בוגרת עם כל מיני דברים בבית , עם אחיו הקטן עם כל מיני דברים שהוא עושה ומוכיחים לו ולנו שהוא יכול. המקום הזה נתן לו שקט, שאנו בבית רואים אותו באור אחר ומכאן הוא לקח את זה לחיוב ולצמיחה. הנושא של כוח הזהב היא שפה שפיתחנו ביננו וראיתי את ההשפעה החיובית. ניסיתי זאת עם ילדים נוספים שעבדתי איתם והמסר נתפס היטב. ההצלחה הזו הובילה אותי לרצון לתת את המתנה הזאת לכל ילד בארץ ובעולם".
זו מתנה גם לנו ההורים כי אנחנו רוצים לעזור לילדינו ושיהיה להם טוב ולא תמיד אנו יודעים בדיוק מה לעשות. השיטה נותנת בידנו כלים.
"בסוף הספר צירפתי מסר להורים. בהרבה מקרים מרוב רצון לעזור לילד אנחנו משווים אותו לאחרים. למשל, כמה קיבל יוסי במבחן? למה אתה לא יכול להיות כמו אחיך הגדול ? למה אתה לא כזה? למה אי אפשר לעשות איתך דברים . הרבה למה? למה? למה? במקום התיחסיות אלו אני ממליצה לזהות את החוזקות בילד שלנו ולהעצים אותם.
אם ילד חולם להיות כדורסלן, זמר, צייר או כל מקצוע אחר במקום להגיד: " זה לא מקצוע מה ייצא לך מזה?" או " אין בכך כסף". ביטויים שאנו שופטים לגביהם. משום שגם גם בשנות ה-2000 יש לרבים את השאיפה לעו"ד ורופא. אני ממליצה להורים להעצים את החלומות של הילדים , לחלום איתם ולהוביל אותם. לחשוב מחוץ לקופסא ולראות איך ניתן להגשים את החלום . גם אם בסוף התהליך הילד לא יגדל להיות אסטרונאוט או מסי, בדרך הוא יימצא כל כך הרבה חוזקות ודברים חיוביים אצלו והחשוב מכל יידע שאנחנו לצידו ומאחוריו. הדרך תיהיה לו סלולה ותביא אותו למקומות הרבה יותר טובים.
הספר צובר התלהבות רבה בקרב ילדים, הורים, ועדי גנים ומחנכים. הוא נמכר כמארז ואליו צירפנו מדליה מתוך הבנה כי לילדים קטנים לפעמים קשה לתפוס את המושג " כוח הזהב" -זהו מושג קצת חמקמק . הביטוי החיצוני כמדליה שאינה ניתנת כפרס על משהו שהילד עשה כמו סידור חד וכיוצ"ב. היא שלו , היא יכולה לשקף את הפנימיות שלו".
קטע בספר בו האם מגלה ליואב את הכוח הפנימי שלו:
"לכל אחד בעולם יש כוח מיוחד. כוח הזהב. זוהי מחשבה שאנו חושבים על עצמנו ופועלים לפיה. אתה למשל לא נותן לדני
אתה יודע שהוא ינסה להבהיל אותך ובכל זאת אתה ממשיך להתגלש במגלשה ובכך מראה לכל הילדים שמפלצת העצים לא קיימת באמת.
אתה יואב, מאוד מזכיר לי אריה . מנהיג של הלהקה שלו ועומד מול כל מי שמנסה לפגוע בה גם אם זה אומר שאתה צריך לצאת למאבק".
אחרי שיואב מגיע למחרת גן לאחר שמצא את כוח הזהב הוא מגלה שכל הילדים מצטפים אליו ולא ממשיכים עם הקריאות המעליבות:
" פתאום התגנבה לראשי מחשבה. אמא צדקה!"
הזמנתי את מיכל לראיון וידאו אצלי על ספרה "כוח הזהב של יואב" הנמכר אצלנו בחנות האון ליין. זהו ספר ילדים שהיא כתבה שאהוב עלי ועל יהב במיוחד. עבור הדס הבת של יעל שעובדת איתנו בצוות "נתת קבלת"! זהו הספר האהוב ביותר והיא מדקלמת אותו לאמא שלה...
דרך הספר מיכל מבקשת לעשות טוב לעולם ( ולכן אני כל כך מתחברת) ולהפיץ שיטה קלה ונגישה לנו ההורים להעצים את הילדים ולאפשר להם להבין כמה חוזקות יש להם וכמה הם מסוגלים להשיג בעצמם ולא להסתכל על מה שאין להם או מה שהיו רוצים. הספר מלמד את הילדים כיצד להתחמק מהמחשבות של "אמרו עלי כך וכך אז בטח אני כך" ,ולהתחבר לכוחות הפניימיים ולעוצמות הפנימיות ולהוציא אותם החוצה.
הספר הוא סיפור ילדים רגיל . המסרים הם ברובד הנסתר.
את הראיון עם מיכל ערכתי מהחדר של יהב ליד הספרייה שלו. יש לי בבית המון ספרים , בעיקר ספרים של ילדים. אנחנו אוהבים ספרים , בעיקר כאלו המאפשרים לילדים להבין את החוזקות והכוחות הפנימיים שלהם.
מיכל מספרת כי השינוי בחייה החל לאחר שנולדו ילדיה. היא עבדה, כאמור, בערוץ הילדים , עברה משם לערוץ האופנה ואז נולדו ילדיה. מעולם דינמי של עבודה בטלויזיה היא בחר להתחבר לאחת האהבות הגדולות שלה ולמדה הוראה. מיכל עברה להיות מחנכת בגני ילדים והתחילה להתחבר לעולם הנפלא של עולם הילדים. מיכל מספרת כי מתוך סיטואציה שהיתה לה עם עילאי הבן הבכור שלה, היא החליטה לכתוב את הספר " כוח הזהב של יואב".
מהו כוח הזהב של יואב ?
"כוח הזהב זהו הכוח הפנימי שיש לכל אחד מאיתנו. מחשבה שאנחנו חושבים על עצמנו ואנו פועלים לפיה. בספר יואב חווה סיטואציה לא נעימה בגן . קוראים לו פחדן בגלל שהוא פוחד מהחבורה של הילדים המקובלים. הוא חוזר לאמו הביתה ואומר לה שהוא מדמה את עצמו לחתול. מרגיש קטן ומסכן ותינוק והיא במקום להתחבר למקום הנמוך שלו ולהזדהות עם הקושי מראה לו איך בפעולות שהוא עושה כל יום הוא בעצם מתנהג כאריה בחבורה. הילד שמוביל את כל הילדים ומראה להם עד כמה הדבר הזה אפשרי.
האם לקחה את אותה סיטואציה בעייתית והאירה אותה באור שונה. בהמשך הסיפור, יואב נתקל בעוד שתי סיטואציות מול ילדים בגן ובחוג, ורואים איך התפיסה שלו לגבי עצמו משתנה ומכך גם התגובות שלו לאירועים משתנות".
ייש לנו לעיתים את הקול הפנימי שלנו המתקשה וצגמד את עצמנו מול הקשיים שמציבה לנו הסביבה החיצונית. יואב מגיע עם זה לאמא. ואמו חיזקה את הדברים האחרים אצלו . כמו מה למשל?
"האם חיזקה את העובדה שהוא לא מתנהג לפי מה שאותה חבורה היתה מצפה ממנו להתנהג. יש משחק בגן בו מפחידים את כולם ובעקבות זה ילדים שהפסיקו להתגלש במגלשה חוץ מיואב. אמו אומרת לו : "ראה אתה דווקא ממשיך להתגלש במגלשה ולמרות הכל ומראה לילדים שהמפלצת שהילדים פוחדים ממנה, שהיא לא באמת קיימת" . זה הופך אותך לאריה בחבורה, לזה שמנהיג, שמתווה דרך אחרת, שפותחת את הדרך ליתר הילדים . ובאמת, בהמשך הסיפור כשהוא מבין שהוא לא תינוק והוא לא פחדן והוא מפסיק להאמין באמונות המקטינות האלו גם יתר הילדים מגיבים בהתאם ומצטרפים אליו למשחקים שהוא הציע".
מאיפה נולד הסיפור?
"יום אחד הבן שלי עילי חזר מהגן , בן 5. הוא היה מאוד עצוב וכמו כל אמא ניסיתי לדובב אותו והוא לא ממש שיתף פעולה , לקחתי את אותה סיטואציה וניסיתי להראות לו את נקודות החוזקה שלו . איך הוא מתנהג בצורה בוגרת עם כל מיני דברים בבית , עם אחיו הקטן עם כל מיני דברים שהוא עושה ומוכיחים לו ולנו שהוא יכול. המקום הזה נתן לו שקט, שאנו בבית רואים אותו באור אחר ומכאן הוא לקח את זה לחיוב ולצמיחה. הנושא של כוח הזהב היא שפה שפיתחנו ביננו וראיתי את ההשפעה החיובית. ניסיתי זאת עם ילדים נוספים שעבדתי איתם והמסר נתפס היטב. ההצלחה הזו הובילה אותי לרצון לתת את המתנה הזאת לכל ילד בארץ ובעולם".
זו מתנה גם לנו ההורים כי אנחנו רוצים לעזור לילדינו ושיהיה להם טוב ולא תמיד אנו יודעים בדיוק מה לעשות. השיטה נותנת בידנו כלים.
"בסוף הספר צירפתי מסר להורים. בהרבה מקרים מרוב רצון לעזור לילד אנחנו משווים אותו לאחרים. למשל, כמה קיבל יוסי במבחן? למה אתה לא יכול להיות כמו אחיך הגדול ? למה אתה לא כזה? למה אי אפשר לעשות איתך דברים . הרבה למה? למה? למה? במקום התיחסיות אלו אני ממליצה לזהות את החוזקות בילד שלנו ולהעצים אותם.
אם ילד חולם להיות כדורסלן, זמר, צייר או כל מקצוע אחר במקום להגיד: " זה לא מקצוע מה ייצא לך מזה?" או " אין בכך כסף". ביטויים שאנו שופטים לגביהם. משום שגם גם בשנות ה-2000 יש לרבים את השאיפה לעו"ד ורופא. אני ממליצה להורים להעצים את החלומות של הילדים , לחלום איתם ולהוביל אותם. לחשוב מחוץ לקופסא ולראות איך ניתן להגשים את החלום . גם אם בסוף התהליך הילד לא יגדל להיות אסטרונאוט או מסי, בדרך הוא יימצא כל כך הרבה חוזקות ודברים חיוביים אצלו והחשוב מכל יידע שאנחנו לצידו ומאחוריו. הדרך תיהיה לו סלולה ותביא אותו למקומות הרבה יותר טובים.
הספר צובר התלהבות רבה בקרב ילדים, הורים, ועדי גנים ומחנכים. הוא נמכר כמארז ואליו צירפנו מדליה מתוך הבנה כי לילדים קטנים לפעמים קשה לתפוס את המושג " כוח הזהב" -זהו מושג קצת חמקמק . הביטוי החיצוני כמדליה שאינה ניתנת כפרס על משהו שהילד עשה כמו סידור חד וכיוצ"ב. היא שלו , היא יכולה לשקף את הפנימיות שלו".
קטע בספר בו האם מגלה ליואב את הכוח הפנימי שלו:
"לכל אחד בעולם יש כוח מיוחד. כוח הזהב. זוהי מחשבה שאנו חושבים על עצמנו ופועלים לפיה. אתה למשל לא נותן לדני
אתה יודע שהוא ינסה להבהיל אותך ובכל זאת אתה ממשיך להתגלש במגלשה ובכך מראה לכל הילדים שמפלצת העצים לא קיימת באמת.
אתה יואב, מאוד מזכיר לי אריה . מנהיג של הלהקה שלו ועומד מול כל מי שמנסה לפגוע בה גם אם זה אומר שאתה צריך לצאת למאבק".
אחרי שיואב מגיע למחרת גן לאחר שמצא את כוח הזהב הוא מגלה שכל הילדים מצטפים אליו ולא ממשיכים עם הקריאות המעליבות:
" פתאום התגנבה לראשי מחשבה. אמא צדקה!"
לא נמצאו פריטים
לא נמצאו פריטים