מה  עושים כשילד מנסה לרמות במשחק?

 

החודש פתחתי קבוצת וואטס אפ לאמהות שרוצות להתייעץ ולשתף מניסיונן  בנושא משחקים טיפוליים/ חינוכיים. הקבוצה גדלה בקצב נפלא. מידי יום ומצטרפות אליה אמהות ונשות מקצוע וחינוך רבות . הדיונים בה מרתקים ואנו נחשפות  לדעות ונושאים מרתקים הקשורים לעולם הטיפול והחינוך. כל אחת מגיעה עם סל הרעיונות והאג'נדות שלה והשיח מאוד מפרה.
סיפרה לי לאחרונה חברה, כי היא שיחקה עם בנה בן ה-5 במשחק קלפים. היא שמה לב כי הבן שלה מנסה "לתחמן"/ " לרמות". עלתה לה התלבטות. מה עושים כשילד מרמה על מנת לנצח?
אני מאמינה שצריך לחנך והחלטתי לשתף את הדילמה בקבוצה. נוצר דיון מרתק שאשמח לשתף אתכם ברעיונות העיקריים שעלו להתמודדות עם הנושא.
המסקנה שעלתה באופן די גורף היא כי חשוב לה(ע)איר לילד  כשהוא מנסה ל"רמות". זהו חלק מההליך החינוכי והילד לומד מכך את החוקים והגבולות.  יש כמובן דרכים לעשות זאת באופן שיאפשר לו ללמוד ולהתפתח ולהמשיך ליהנות מהמשחק.
 אחת המגיבות ציינה כי המשחק הוא כלי טיפולי ומשם אנחנו /הילדים משליכים לחיי היום יום שלהם .ולכן לא מומלץ לאפשר להם ל"רמות" . אותה מגיבה ציינה כי מנסיונה האישי היא משקפת  את "חוסר ההגינות " גם תוך כדי הומור וחשוב שהילד יבין שיש מקום להפסד ולכישלון .ההמנעות מכישלון תגביר את התסכול ברבדים אחרים ... המגיבה ציינה כי היא תמיד מסבירה שכל ההצלחות הן תהליך של  כמה ניסיונות כושלים  להצליח.
מגיבה אחרת הציעה להעמיד את הילד על "טעותו" אבל לא להיכנס לויכוחים מיותרים.  לדבריה, לפני המשחק הבא  היא תבהיר שאם שוב יעשה כך "אני לא מעוניינת לשחק, כי גם אני רוצה להנות מהמשחק ואני לא נהנית לשחק כך"...
 אחרת ציינה כי אם זה קורה בסמיכות והילד חוזר על המעשה היא  תפסיק לשחק. למרות שלעיתים מפסידה להם בכוונה.... כדי לתת להם את תחושת הנצחון.
אחת ממשתתפות הקבוצה היא גננת שילוב,  היא הציעה לחברות הקבוצה את הדרך בה היא מתמודדת עם הנושא. במשחק עם הילד, אמרה,  אני משקפת לו את הצורך לרמות כדי לנצח.. ממש להגיד: ." אתה מרמה כי אתה רוצה לנצח" .. ומה ההרגשה של ניצחון מתוך רמאות...? האם זה באמת ניצחון?"
 
image alt
נשות מקצוע נוספות המשתתפות בקבוצה  כתבו  כי שילד מרמה על מנת לנצח  הוא משקף  צורך מסוים שאותו צריך לברר  ולהסביר בנעימות (תלוי בגיל הילד) שהעיקר הוא המשחק ולא הניצחון.
דגנית רותם וינגרד, מומחית תחום ASD מתי'א תל אביב, מרצה לכישוריים חברתיים ואוטיזם, ומנחת קבוצות חברתיות ואשר גם חברה בקבוצה ( וגם הייתה בצוות הפיתוח של אחד המשחקים שלנו "מה אני מרגיש") הצטרפה לדיון והוסיפה את תובנותיה בנושא: " חלק טבעי במשחק הוא הרצון לנצח בכל מחיר/ להצטיין/ להרגיש בעל ערך/ תהילה. ולכן "רמאות" גם אם לכאורה אינה כשרה בעינינו היא בעלת ערך התפתחותי וטבעי מאוד. הילד ה"מרמה" אינו חסר מוסר או ערכים. ובעיניה גם מניפולאציות מתוחכמות ו"לזייף את הענין" זהו כישור חברתי מאוד גבוה. לכן גם לגבי רמאות ניתן להתיחס בפרופורציות. וכמובן שההנאה היא החשובה. של כל המשתתפים ועיקרון הנדנדה פעם אתה ופעם אחר"
 
 הדיון בנושא נוגע לכולנו.  כל הילדים "מרמים" בצורה כלשהי במשחקים ( ביננו , גם אנחנו המבוגרים לפעמים "בקטנה", מזייפים), לעיתים בצחוק, לעיתים פחות.   יש לכך סיבות.  לא אכנס לכל התאוריה, שכן מחקרים רבים  מקצועיים  נכתבו בנושא. שיקפתי לכם דיון מרתק שאני בטוחה שכל אחד יכול לקחת ממנו משהו .
 איך אתם מתנהלים בנושא?
 אגב, מי שמעוניין/נת להצטרף לקבוצת הואטסאפ שלי מוזמן
ללחוץ על הקישור.

ומילה לסיום:
החופש הגדול הגיע-ברוך הבא. זו הזדמנות נפלאה להכיר לילדים משחקי קופסה שונים ולאפשר להם להרים לרגע את העיניים מהמסכים ( לא רק לילדים הקטנים , אלא גם ילדי  בתה"ס היסודי והמתבגרים הצעירים). אם רק תתנו להם אפשרות להחשף למשהו אחר תראו עד כמה שהם יהנו מכך. תמיד שמחה לייעץ.
חופשה נעימה!

מיכל לאופר 054-4584223 יוצרת משחקי נתת קבלת! חנות המפעל בקיבוץ דן. 
 
 

 
ברוך/ה הבא/ה לחנות של נתת-קבלת! www.michallaufer.co.il.
פה תוכל/י למצוא מוצרים שיוכלו לסייע לך לשחק. לאהוב ולחנך.
השימוש באתר כפוף לתקנון, בקריאת התקנון להלן את/ה מעיד/ה על הסכמתך לתנאים אלו. לפני השימוש באתר אנא קראי/י תנאים אלה בעיון. שימוש באתר פירושו שהנך מסכים/ה לתנאים אלה.
אנו מתחייבים שהמוצרים שהזמנת יגיעו אליך בשלמותם ובמצב תקין, במידה וקיבלת את ההזמנה וחסרים בה פריטים נשלח אותם אלייך באופן מיידי. אם קיבלת מוצר פגום נחליף אותו בחדש לאחר שנקבל את הפגום בחזרה.
דין ושיפוט: הדין החל על השימוש באתר ותנאים אלה, הוא הדין הישראלי בלבד.

זמני אספקה / משלוחים: כל יום מימות שבוע העבודה: ימים א'-ה' אנו מוציאים משלוחים, ביום למחרת ליום הרכישה.
ההזמנות נשלחות בשלושה אופני שילוח:
דואר רשום, שירות צ'יטה בוקס לבית עסק הקרוב למקום המגורים ושירות צ'יטה שליח ישירות לבית הלקוח - בהתאם לבחירתך במעמד הרכישה.
זמן המשלוח בדואר רשום לוקח כ 14 יום, בשרות צ'יטה בוקס 3-7 ימי עסקים ובשרות השליחים של צ'יטה כ 3-5 ימי עסקים.

מדיניות החזרת מוצרים:
במידה ואת לא מעוניינת/מעוניין בפריט שרכשת מכל סיבה שהיא, תוכל/י להחזיר אותו אלינו ללא דמי ביטול ולקבל החזר כספי. כל מה שתידרש/h לעשות הוא לשלוח אלינו חזרה את הפריט עד 14 יום מיום קבלתו, באריזתו המקורית ובשלמותו, כולל ניילון חיצוני במידה וקיים, ולוודא שלא נעשה בו כל שימוש ושלא נפל בו שום פגם/נזק. עלות המשלוח חזרה אלינו תהיה על חשבונך.
החלפות: אם ברצונך להחליף מוצר לא רצוי, פני אלינו להסדרת ההחלפה.
הזיכוי יתקבל תוך מקסימום 14 יום ממועד החזרת הפריט, כנגד כרטיס האשראי שממנו בוצעה ההזמנה. ההחזר יבוצע כנגד אותם התנאים של העסקה המקורית (כלומר: עסקת שבוצעה בתשלומים תזוכה בהתאם, ועסקה שחויבה באמצעות תשלום בודד תזוכה בתשלום אחד).
כתובת להחזרות: מיכל לאופר ת.ד. 187 קיבוץ דן 1224500
לקבלת פרטים נוספים ניתן ליצור קשר בטלפון: 054-4584223.
רכישה נעימה!
x

#{title}

#{text}

#{price}